tirsdag 9. februar 2016

Frilandstomater på H4-5

Hundreds and thousands. Trives bra i stor potte.

Et av "varemerkene" mine er nok tomatdillaen min. Jeg har jobbet med tomatdyrking på Island, og helt siden jeg i 2006 leste en artikkel i et hageblad om en sprø svenske som dyrket hauevis av frilandstomater like ved Stockholm har det å finne gode tomatsorter på friland vært et prosjekt her i huset. 


Nevnte svenske var selvfølgelig Micke på Tomatsidan.se. En fantastisk side med mye nyttig for frilandstomatdyrkere, og frø til salgs. Dessverre er siden nå lagt ned. Jeg har kjøpt en del frø hos han mens han holdt på, og det har vært usedvanlig bra planter.

Det jeg angrer mest på fra de første årene er at jeg baserte meg på kjøpte frø, og bestilte bare mer hos Micke når det var tomt. At han en dag skulle finne på å slutte hadde ikke falt meg inn. Jeg har lært, og i dag høster jeg rutinemessig av alle sorter som jeg dyrker. Jeg har også byttet til meg, kjøpt fra fjerne himmelstrøk og snublet over en hel del tomater. I fjor sådde jeg 115 sorter, noe overoptimistisk med tanke på at hagen min ikke er veldig stor. Været var som kjent ikke noe videre. Det var egentlig helt supert for tomatutprøvingen min, og en mengde av det jeg dyrket i fjor ble strøket av listene da det ikke egner seg på friland på en kald sommer. Bedre å dyrke det som gror!

På denne tiden av året får jeg stadig spørsmål om hva jeg anbefaler av utetomater. Det er egentlig et vanskelig spørsmål å svare på. For spør de meg om hva som fungerer best i min hage? Eller hvilke frø de skal kjøpe? Hvor man skal skaffe frø fra? Hvordan kan jeg anbefale en tomat som ingen selger frø av? Som trolig bare blir dyrket i min hage her i Norge? Og skal jeg anbefale en av de som selges på hagesenteret? Som jeg selv er misfornøyd med, men den er tilgjengelig?

Jeg vil nå gå igjennom litt tomater, fortelle om mine favoritter. Det er ikke sikkert dere får tak i frø noe sted, men da har dere i hvert fall noe å sikte etter.

Min absolutte yndlingstomat er "Hundreds and thousands". Den er kjøpt hos rara vaxter. Den ble solgt som en ampeltomat, men jeg fant fort ut at den likte seg bedre i en diger krukke. Min erfaring er at denne tomaten har godt av 2-3 uker lengre tid i oppal en de fleste andre sortene jeg dyrker. Jeg sår dermed så tidlig som mulig i forhold til at jeg må ha plass til potter inne i solvinduet eller ute i drivhuset. I 2014 sådde jeg i starten på mars, pottet opp plantene regelmessig for å sikre javn tilgang av ny næring samt gjødslet selvsagt i oppalet, og flyttet de ut i drivhuset etter at temperaturen der var OK. Jeg pottet opp i største størrelsen potte i midten av mai så vidt jeg husker, lot pottene stå i drivhuset fram til slutten av mai da temperaturen ute var OK, flyttet de så ut på verandaen og hadde modne småtomater fra 14. juni. Det er rekorden hos meg!

Ellers er jo det jeg kaller "utetomater" mer de jeg dyrker i bed i hagen. Generelt så er busktomater bedre egnet enn lange tomater. De lange er mer følsomme for vær og vind. Gode busktomater som jeg kan anbefale er Siberia (vær obs på at mange har lignende navn) Siberian kozyr, Ida gold, Ljana, Latha, Paul Robson og Novinka Altai (denne påstår enkelte at skal være lang, men frøene jeg fikk fra Micke sammen med beskrivelsen på den siden sier busk).

Trikset med alle disse tomatene er å starte de passe tidlig. Oppal er mellom 6 og 10 uker, avhengig av hvor mye plass du har og hvordan du steller plantene. De trenger en fornuftig balanse mellom lys, temperatur og næring. Kan du ikke gi de gode forhold er det ingen fordel å starte de tidligere enn du trenger! Jeg planter ut i midten av mai om langtidsvarselet er OK. Gjødsler på friland med kompostert kugjødsel, noe vellagret hestegjødsel samt hønsemøkk.

Buskstøtter beregnet på peoner er glimrende for busktomater! Eller sett en bambuspinne på hver side av hovedstammen og bind den forsiktig opp mot de. Busktomater skal ikke knipse! Toppene går opp med noen blad, og ender i en blomst. Om du kniper tyver får du bare den ene klasen! Hvis du ser at planten produserer alt for mange topper og blomsterklaser kan du vurdere å knipe den forsiktig, samt fjerne blomsterklaser. Generelt så lar jeg busktomater greie seg selv, jeg vanner og gjødsler ved behov, sørger for at planten vokser opp på en rett måte og ikke drukner i ugras, og så høster jeg tomater når de kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar