onsdag 7. januar 2015

Snart er vi der igjen!

Enda en høst har gått som en røyk!
Snart er alle vinduskarmer grønne hos meg igjen. Gleder meg veldig til plantene blir flere og dagene lengre.
Hvorfor bruker jeg egentlig så mye tid og ressurser på å dyrke planter, skaffe tilveie frø og lese meg opp på ulike sorter? Det er jo de som mener det er enklere og greiere å handle grønnsakene i butikken. 


Jeg dyrker maten min selv i så stor grad som mulig fordi jeg vil vite at opplaet har vært sånn jeg vil ha det, at plantene ikke har vært sprøyra med gift, at avlingen ikke har vokst ved siden av en 4-felts motorvei. Jeg vet når jeg spiser egen avling at den er så økologisk som jeg har mulighet til å få den, og ikke noen jeg kunne kjøpt i butikken ville vært et bedre alternativ.

Og så smaker det selvsagt mye bedre enn alt som man kan kjøpe, særlig det som har vært innom et kjølelager!

Jeg har noen spekulasjoner for det nye året. Jeg har blitt bedt om å selge planter på noen hagearrangementer. Jeg var på ett i fjor, for morro skyld, med litt overskuddsproduksjon. Men om jeg skal være med på det samme i år, og i tillegg de andre der jeg er oppfordret til å komme, da må jeg nok så en hel del ekstra.

Har jeg kapasitet til det? Tja. Jeg kan få det, om vi setter opp et plasttelt i vår som jeg kan bruke til oppal når ting begynner å ta plass. Har jeg lyst til det? Ja, egentlig. Å stå på et marked og selge planter er mer enn bare å tjene penger. Jeg treffer hageinteresserte, kan spre hageglede, og kan gi andre sjansen til å prøve sorter som man ikke får tak i på noe hagesenter.

Så der ser ut som om jeg i tillegg til å ha etablert et "Mikrobruk" her hjemme også får et "Mikrohagesenter" til våren. Jeg vil produsere opp ekstra tomater, paprikaer, chili, agurker, gresskar, vintersquash, squash, mais, bønner, auberginer, meloner og annet, og se hvordan det går.

Jeg håper det er interesse for plantene mine, og at jeg treffer mange hyggelige hagemennesker.

Målet for meg vil fortsatt være å dyrke ting selv, men også å få andre til å dyrke mer grønnsaker. Har fått gode tilbakemeldinger fra folk som fikk planter av meg i fjor vår. Det inspirerer til å prøve.

Det er så mange gode grønnsaker som vi kan få til, her på berget! Vi må bare finne de rette sortene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar