mandag 7. juli 2014

Yacon - den store frodige med den gode rota.

En av skattene som har funnet veien inn i hagen min i år er yacon. Jeg hørte om den i vinter, og var fra meg av lykke da Kirsten Hedegaard ga meg en. Hun har til og med forsynt meg med grundige instruksjoner på hvordan den skal dyrkes, og stilt opp pr facebook og besvart spørsmål ettersom de har meldt seg. 


Det er en kraftig sak. Bør dyrkes på friland, da planten lett blir en og en halv meter, sier Kirsten. Min er så langt beskjeden. Mulig jeg hadde den i krukke for lenge, var redd den ikke ville få det godt nok i jorden her hos meg. Det var til jeg forsto hvilket stort beist den blir.

Den setter to sorter røtter. En lang, litt spiss, som minner om en mellomting mellom georginerøtter og japansk reddik. Og en rund knoll som brukes som yngelknoll for å starte neste års planter. Man skal ta hele rota opp om høsten, og kan da brekke av de fleste "reddik-røttene". Et par av disse bør få sitte igjen i krona. Kirsten anbefaler å legge rotkronen i en avfallspose som oppbevares på 15-17 grader over vinteren. I mars tar man den fram,  plukker løs yngleknollene, og ser hva man kan produsere av nye planter og om man har noen ekstra å gi bort.

De lange røttene kan man skylle av, la de tørke et døgn og så oppbevare på samme måte som rotkrona. De er fine til matretter. Smaker godt både rå og kokt. De blir søtere av lagringen, og holder seg godt. Søtstoffet i rota er inulin, som vistnok er bra i diabetes- og diett-kosthold.

Jeg har fått råd om at den egentlig liker skrinn jord, men hvis jeg bruker mye hestegjødsel på den vil den trolig sette mer yngelknoller og mindre "matrøtter". Jeg prøver det. Jeg har hatt en viss pågang allerede i forhold til yngelknoller. Håper jeg har noen å dele ut neste vår. Samtidig vil jeg jo helst øke egen bestand av planter.

1 kommentar:

  1. Hei Kirsten.
    Jeg leste om yacon først i Dave Goulson: The garden jungle. En fantestisk bok om humler, hvor han presenterer en spennende oppskrift med yacon. Kan du skaffe meg en rot?
    Sverre Kobro

    SvarSlett