torsdag 6. februar 2014

Pottet opp plantene!

I november startet jeg på såingen for 2014, og deler av resultatet ble pottet opp i dag. Det er så trivelig med jord på fingrene og grønne planter i stua. 


Vinteren har vært rar, lite snø i starten, så veldig mye, og så en mildværsperiode igjen, når skiføret endelig var OK. Det nytter imidlertid ikke å la seg frustrere av været. Ikke noe man får gjort med det. Kos deg heller inne når det er guffent.

Jeg sådde to sorter paprika. 'King of the North' fra egne frø (tidligere har jeg kjøpt alt, så det blir spennende å se om det blir bra) og en nydelig rød en, Ramiro-type, som jeg fikk av Erik fra Drøbak nå i sommer.

Erik sine ramiro-planter er faktisk kraftigere og finere enn min yndlingssort til nå, King of the North. Blir spennende å følge med i vinduskarmen utover våren.

Tomatene mine er 'Hundreds and Tousands', som er en ampletype som gir en zilliard med bittesmå utrolig gode tomater. De var en stor slager på verandaen i sommer. Jeg plukket frø av egne planter, for prisen er heller stiv. Og så hadde jeg en russisk type som jeg febrilsk prøver å huske hva het. Det er en av de med "potetblader". Gode var de i hvert fall, selv om lappen ble borte. Også her var det egenhøstet frø. Tomatene var forøvrig pottet opp for andre gang nå.

Auberginen er veldig sen i år. Jeg har tre små 'Black beauty' som kommer så vidt i potta. Trodde aldri de skulle spire. Har kjøpt inn 'Ophelia' også, ble sådd for noen uker siden.

Og så har jeg faktisk en enslig agurk som jeg er veldig spent på om det blir noe av. Stuelufta er nå egentlig alt for tørr for agurkene. Spørs om jeg burde tre en pose over den.

Jeg har sådd en del mer også, som er på ulike stadier i utviklingen. Blandt annet en fantastisk god gul chili som vi kjøpte i juleferien, og en hel del andre chili og paprikafrø som jeg hadde liggende. Jeg har store planer om å produsere fram en del ekstra planter i år, og leker med tanken om å være med på en hagedag ett eller annet sted med matplanter.

Matplanter er en dobbelt glede å dyrke. Først kosen med å dyrke de opp, man kan nyte synet av vakre planter i ulike grønnsjatteringer med blomster på, deretter kan man kose seg med avlingen. Best av alt er at man vet at grønnsakene og fruktene man spiser ikke har vært utsatt for sprøytemidler så lenge man ikke har vært dum (eller desperat) nok til å gjøre det selv!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar