lørdag 9. november 2013

Høstfunderinger

Høste for meg er den lange innspurten før vinteren. På denne tiden av året er det mye å gjøre på jobben, og vanskelig å få tiden til å strekke til. Dagslyset begynner å bli sparsomt, det er stup mørkt før fem. Og alltid er det noe man burde ha gjort før vinteren banker på. 


I dag har jeg tatt et raid og fått ferdig et par prosjekter, satt jordskokker for neste år, og ryddet litt. Snart er vinteren her, og det man ikke har fått ferdig når den kommer, det må jo bare vente til varmen kommer igjen.

Det beste med denne tiden er at nå kan man gjøre opp status på ting man har forsøkt ut i år, og man kan legge planene for neste år. Etter at det har blitt mørkt ute kan man brygge seg en diger kopp te og lete på internett etter inspirasjon og frø for neste år.

Jeg lærer noe hvert år når jeg driver med hage. I år fant jeg ut at spireprosenten på sukkererter holder seg forbausende bra selv om ertene har ligget noen år. Og at det ikke nødvendigvis er lurt å så tett for sikkerhets skyld. Joda, jeg visste det jo. Men jeg tenkte ikke på det da jeg sto med rompa opp og sådde sukkererter i  vår en gang. Da ble det dyttet ned, alt for tett. Og ikke tok jeg meg råd til å luke. Hvorfor blir man alltid så overasket av at plantene vokser? Men jeg fikk mange gode erter, uansett. Skal gi de litt mer tumleplass neste år.

Så, hva er planene mine for neste år? Jeg har fått en ide om å teste ut Inka-grønnsaker. Holder på med å gjøre avtaler om å bytte til meg frø og knoller. Jeg har lyst til å teste søtpotet. Jeg har planer om å ikke så en eneste sommerblomst, og fylle alle bed og krukker med matplanter. Vi skal sette opp litt mer levegg, og i den prosessen kommer vi til å lage et lunt hjørne der jeg vil ha flerårige grønnsaker. Men viktigst av alt for meg med hagen, også neste år, er at vi skal ta oss tid til å kose oss der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar